Categories
Articol medical

Ce trebuie sa stii despre glicemie (glucoza serica)

Ce trebuie sa stii despre glicemie (glucoza serica)

Glicemia este un test care masoara nivelul glucozei (un tip de zahar) din sange. Glucoza este principala sursa de energie a corpului. Carbohidratii din alimente sunt descompusi, rezultand mai multe tipuri de zaharuri, printre care si glucoza, care este absobita la nivelul intestinului subtire si transportata catre celule, unde este nevoie de ea pentru a se produce energie. Insulina, un hormon produs de pancreas, ajuta la fixarea glucozei din sange la nivelul celulelor. Nivelul prea mare al glucozei (hiperglicemia) poate fi semn de diabet, boala care are numeroase complicatii la nivelul inimii, rinichilor si vederii. Un nivel prea mic al glicemiei (hipoglicemia) poate duce, de asemenea, la aparitia unor probleme de sanatate (afectare cerebrala) in lipsa tratamentului.  

Poliana va propune Pachetul Analize Diabet care contine cinci analize medicale pentru monitorizarea nivelului de glucoza si pentru depistarea diabetului zaharat in stadiul incipient.
Programeaza-te aici.

Cand este indicata analiza

Glicemia este indicata pentru a afla daca nivelul glucozei este normal.  Testul este indicat si pentru diagnosticarea si monitorizarea diabetului.

Medicul poate recomanda efectuarea analizei si daca apar simptome ale hiperglicemiei (sete crescuta, urinare frecventa, vedere neclara, oboseala, rani care se vindeca mai greu) sau ale hipoglicemiei (anxietate, transpiratii, tremur, pofta de mancare crescuta, confuzie).

Testarea glicemiei este recomandata si celor care au factori de risc pentru diabet – exces de kilograme, sedentarism, istoric de diabet in familie, hipertensiune, boli cardiace.

Cum se face

Glicemia serica este un test de sange. Se recolteaza de obicei sange de la o vena a mainii, cu un ac mic.

Daca ai diabet, ti se va recomanda sa iti monitorizezi acasa nivelul glicemiei.

Cum te pregatesti

Glicemia se face pe nemancate, dupa un repaus alimentar de 8 ore.

Care sunt valorile normale

Valorile glicemiei bazale

  • Normal: 60 – 99 mg/dl
  • Glicemie bazala modificata: 100 – 125 mg/dl
  • Diabet zaharat: peste 126 mg/dl

Interpretare analiza: cand creste nivelul

Daca glicemia serica arata valori mai mari inseamna ca ai un risc crescut de a face diabet. De asemenea, glicemia crescuta poate fi semnul:

  • Bolii renale
  • Hiperitiroidismului
  • Pancreatitei
  • Cancerului pancreatic
  • Unui stres acut: raspuns la o trauma, atac de cors sau accident vascular cerebral.

Interpretare analiza: cand scade nivelul

Daca nivelul glicemiei este mai mic decat valorile normale, poate fi un semn al:

  • Hipotiroidismului
  • Administrarii unei cantitati mai mari de insulina
  • Bolii hepatice.

Daca ai un nivel anormal al glicemiei, nu inseamna ca ai o afectiune care necesita tratament. Stresul si unele medicamente pot afecta nivelul glicemiei. Vorbeste cu medicul despre valorile anormale ale glicemiei.

In cat timp se da rezultatul

In functie de laborator, rezultatul glicemiei este disponibil in cateva zile lucratoare.

Surse de documentare:

https://labtestsonline.org.uk/tests/glucose-tests

https://medlineplus.gov/lab-tests/blood-glucose-test/

Categories
Articol medical

Noul coronavirus: recomandari pentru calatorii si folosirea mijloacelor de transport in comun

Noul coronavirus: recomandari pentru calatorii si folosirea mijloacelor de transport in comun

Raspandirea globala a cazurilor de infectie cu noul coronavirus COVID-19 continua, in prezent existand cazuri raportate in cel putin 204 de state ale lumii, conform wordometers.info. Autoritatile din Romania si din alte tari au luat masuri extraordinare pentru a limita raspandirea virusului, printre care amintim inchiderea scolilor, a restaurantelor si a localurilor publice, interzicerea adunarilor mari, cu peste 100 de persoane in aer liber, incurajand astfel distantarea sociala.

Noul coronavirus (SARS COV2) schimba rapid vietile oamenilor, economiile si sistemele de sanatate din intreaga lume.

Calatoriile in strainatate non-esentiale trebuie amanate

In ceea ce priveste deplasarile si calatoriile, lucrurile se schimba rapid, de pe o zi pe alta. Organizatiile care elibereaza alerte de calatorie, precum Ministerul Afacerilor Externe si Centrul National de Supraveghere si Control al Bolilor Transmisibile (CNSCBT) recomanda romanilor sa-si reevalueze si sa-si amane pe cat posibil calatoriile in strainatate, indiferent de destinatie. Multe tari se confrunta cu focare de COVID-19, iar autoritatile locale respective iau masuri care pot limita mobilitatea calatorilor, inclusiv carantinarea si instaurarea de restrictii in zonele de frontiera. Asemenea Romaniei, multe tari au decretat stare de urgenta si au inchis complet granitele, ceea ce inseamna ca nu pot fi tranzitate. Printre acestea amintim Italia, Ungaria, Spania. Marti, 17.03.2020, statele membre ale Uniunii Europene au decis interzicerea, pentru o perioada de 30 de zile, intrarii pe teriotoriul UE a tuturor cetatenilor non-UE.

Nu este exclus ca inclusiv tarile in care nu au fost raportate cazuri de COVID-19 sa isi restrictioneze calatoriile, fara o notificare in prealabil. Prin urmare, persoanele care calatoresc in strainatate trebuie sa se astepte oricand ca vor ajunge in carantina sau vor intampina dificultati in a se intoarce acasa. Aceste recomandari sunt deosebit de importante pentru persoanele cu risc mare de imbolnavire, cum sunt adultii in varsta si pentru persoanele de orice varsta cu afectiuni medicale cronice grave (boli de inima, diabet zaharat, boli pulmonare si boli autoimune). Restul populatiei este rugata sa respecte aceste masuri de distantare sociala in primul rand pentru a proteja persoanele vulnerabile.

De asemenea, avand in vedere ca pandemia COVID-19 este o situatie in evolutie rapida, tineti cont de faptul ca recomandarile si alertele de calatorie emise de autoritati sunt revizuite zilnic si actualizate frecvent.

Masuri de protectie pentru calatori

Daca totusi sunteti nevoiti sa calatoriti, este deosebit de important sa urmati pasii de mai jos pentru a va reduce sansele de imbolnavire cu infectia COVID-19:

  • Evitati contactul cu persoanele bolnave.
  • Incercati sa pastrati distanta de cel putin 1 m fata de alte persoane.
  • Evitati sa va atingeti ochii, nasul sau gura cu mainile murdare.
  • Spalati-va des pe maini cu apa si sapun timp de cel putin 20 de secunde sau utilizati un produs de dezinfectare pe baza de alcool care contine cel putin 70% alcool. Sapunul si apa trebuie utilizate daca mainile sunt vizibil murdare.
  • Este deosebit de important sa va spalati pe maini inainte si dupa ce mergeti la toaleta, inainte de masa si dupa ce tusiti, stranutati sau va suflati nasul.

Cat de mare este riscul de a fi infectat cu noul coronavirus in avion?

Majoritatea virusurilor si a altor germeni nu se raspandesc usor in avion, din cauza modului in care aerul circula si este filtrat in avioane. Desi riscul de infectie intr-un avion este scazut, incercati sa evitati contactul cu pasagerii bolnavi si este deosebit de important sa va spalati de multe ori pe maini cu apa si sapun, timp de cel putin 20 de secunde sau sa folositi un dezinfectant pentru maini care contine cel putin 70% alcool.

Riscul de imbolnavire in avion sau in orice alt mijloc de transport rutier (autocar, microbuz) este mare pentru:

  • persoanele care a avut contact in avion cu un caz de COVID-19 si care au stat pe unul din cele 2 randuri in orice directie fata de caz
  • persoanele care au calatorit impreuna cu un pacient sau care i-au acordat ingrijire in avion sau in alt mijloc de transport
  • membrii echipajului din avion care au servit in zona in care s-a aflat pacientul.

Daca severitatea simptomelor sau deplasarea cazului in avion indica o expunere mai extinsa, vor fi considerati contacti apropiati toti pasagerii din zona respectiva din avion sau chiar toti pasagerii din avion.

Calatorii trebuie sa poarte masti medicale?

Reprezentantii OMS si expertii CDC nu recomanda calatorilor sanatosi sa poarte masti medicale pentru a se proteja de COVID-19. Mastile trebuie purtate numai de persoanele bolnave, care tusesc sau stranuta pentru a ajuta la prevenirea raspandirii virusurilor respiratorii. Daca sunteti sănătoși și nu aveți simptome de boli respiratorii acute, este mai important sa adoptați măsurile de mai jos pentru a reduce riscul de imbolnavire:

  • Evitati contactul strans cu persoanele bolnave.
  • Evitati sa va atingeti ochii, nasul si gura cu mainile nespuse.
  • Evitati, pe cât posibil, sa atingeti suprafetele utilizate frecvent in locuri publice – butoanele liftului, manerele usilor, balustrade. Evitați inclusiv să vă salutați cu alte persoane printr-o strangere de mana.
  • Folositi un servetel sau maneca atunci cand trebuie sa atingeti orice suprafata din locurile publice.
  • Spalati-va mainile si dezinfectati-le cu o soluție pe baza de alcool dupa ce atingeți suprafetele din locuri publice.
  • Curatati si dezinfectati zilnic suprafetele atinse frecvent: intrerupatoare de lumina, blaturi, manere, birouri, telefoane, tastaturi, mouse-ul, toalete, robinete si chiuvete.
  • Spalati-va des pe maini cu apa si sapun timp de cel putin 20 de secunde

La ce pot sa ma astept la plecarea din alte tari?

Fiti constienti ca anumite tari au pus in aplicare masuri de triaj si verificare a starii de sanatate pentru toti pasagerii care parasesc tara. Inainte de a fi permis accesul in avion, este posibil sa vi se ia temperatura si sa vi se solicite intrebari despre istoricul calatoriei si starea de sanatate.

La ce sa ma astept cand revin acasa?

Persoanele care sosesc in Romania, atat pe cale aeriana, cat si rutiera trebuie sa respecte o serie de masuri. Concret, conform reprezentantilor Centrului National de Supraveghere si Control al Bolilor Transmisibile (CNSCBT) in functie de tarile din care sosesc, romanii vor fi trimisi in timp de 14 zile fie in carantina institutionalizata (masura valabila pentru toate persoanele care au calatorit inAustria, Belgia, Elvetia, Franta, Germania, Iran, Italia, Marea Britanie, Olanda, Spania, SUA, Turcia), fie in autoizolare la domiciliu (masura valabila pentru toate persoanele care sosesc dintr-o calatorie internationala).

Cum ma pot proteja in mijloacele de transport public?

Autoritatile recomanda, pe cat posibil, evitarea folosirii mijloacelor de transport. Daca, insa, sunteti nevoiti sa le folositi, asigurati-va ca urmati sfaturile de mai jos pentru a va proteja si a reduce riscul de mbolnavire cu infectia COVID-19:

  • Evita pe cat posibil orele de varf
  • Incearca sa pastrezi distanta de cel putin 1 metru fata de ceilalti pasageri
  • Incearca sa apelezi la metode alterative de transport: bicicleta sau trotineta
  • Asigura-te ca ai la tine o solutie de dezinfectat mainile si spala-te pe maini de indata ce este posibil

Sursa:
reginamaria.ro

Informatii actualizate la 03.04.2020

Categories
Articol medical

Ce trebuie sa stim despre colesterol

Ce trebuie sa stim despre colesterol

Colesterolul este un tip de grasime prezent in toate celulele corpului si ale carui functii sunt necesare pentru functionarea optima a organismului. Cu toate acestea, spre deosebire de grasime, colesterolul nu poate fi eliminat prin exercitii fizice.

Colesterolul provine din 2 surse:

  • 75% este fabricat in ficat, in special din grasimile alimentare;
  • 25% provine direct din alimente (se gaseste in produse de origine animala, de exemplu in carne, peste, oua) si produse lactate cu continut ridicat de grasimi.

Printre principalele functii ale colesterolului se numara formarea acizilor biliari care sunt responsabili pentru digestia grasimilor. In plus, colesterolul are legatura cu formarea hormonilor sexuali si tiroidieni determinati.

Totusi, desi colesterolul este necesar pentru buna functionare a mai multor organe, el se poate transforma intr-un dusman pentru sanatate atunci cand nu este tinut sub control. Marea problema este ca multe persoane nu sunt constiente ca au un nivel ridicat de colesterol, deoarece este greu de detectat din cauza lipsei de simptome. In consecinta, pot aparea probleme serioase la nivelul ficatului si sistemului cardiovascular. De exemplu, exista un risc crescut de a dezvolta ateroscleroza, o boala care implica acumularea de colesterol si alte lipide in exces pe peretii arteriali, provocand astfel probleme in circulatia fluxului de sange catre inima.

Tipuri de colesterol

Exista doua tipuri de colesterol:

  • HDL (lipoproteine cu densitate mare sau colesterol bun) ajuta la transportul trigliceridelor la ficat, pentru excretie.
  • LDL (lipoproteine cu densitate mica sau colesterol rau) care, ajuns la un nivel crescut, duce la accidente vasculare cerebrale, cardiace, oculare.

Cand sa ne testam colesterolul

Toate persoanele care au peste 20 de ani trebuie sa isi dozeze lipidele din sange cel putin o data la 5 ani. Trebuie stiut faptul ca si persoanele slabe pot avea colesterolul crescut. Riscul de afectiuni cardiace poate fi evaluat printr-un test de colesterol. Pentru rezultate elocvente, inainte de a va face testul de colesterol, deci inainte de recoltarea probelor de sange, nu trebuie sa mancati nimic timp de 9 – 12 ore si sa beti doar apa. Valorile normale ale colesterolului pentru fiecare persoana in parte trebuie individualizate in functie de de varsta, factorii de risc asociati, precum si de bolile de care sufera fiecare persoana respectiva. Nu exista o singura valoare normala a lipidelor din sange. In general, se considera ca pentru adulti valorile optime ale grasimilor in sange sunt:

  • Colesterolul total nu trebuie sa depaseasca valoarea de 200 mg/dl, cu exceptia cazului in care nivelul HDL este ridicat.
  • LDL trebuie sa fie mai mic de 130 mg / dl.
  • HDL trebuie sa fie de 35 mg / dl sau mai mare.
  • Persoanele cu varsta sub 30 de ani trebuie sa tinteasca pentru un colesterol total mai mic de 180 mg/dl.

Trigliceridele si colesterolul

Analizele de laborator determina pe langa nivelul de colesterol si pe cel de trigliceride din sange. Intre cele doua tipuri de grasimi (trigliceride si colesterol), exista o relatie de interdependenta: desi nivelul ridicat al unuia nu implica in mod obligatoriu cantitati crescute din celalalt; scaderea continutului de trigliceride pare a ajuta la reducerea nivelului de colesterol.

Trigliceridele sunt lipide mai simple care intra in compozitia grasimilor si au rol energetic. Cresterea lor este determinata de aceleasi cauze care produc si cresterea nivelului de lipide, respectiv a colesterolului total, dar trigliceridele in exces prezinta un risc mult mai mare pentru sclerozarea arterelor. Vestea buna este ca cele mai multe persoane isi pot regla nivelul trigliceridelor daca fac modificari la alimentatie si suficiente exercitii fizice. Valorile normale ale trigliceridelor se incadreaza intre 50-150 mg/100 ml.

Excesul de grasimi creste riscul aparitiei bolilor de inima

Grasimile daunatoare sanatatii sunt grasimile saturate, cele hidrogenate si grasimile nesaturate trans. Excesul lor in alimentatie creste riscul aparitiei bolilor cardiovasculare, prin cresterea colesterolului total si a LDL-colesterolului (colesterolul „rau”). Grasimile saturate se gasesc in produsele de origine animala precum carnea de porc, miel, pielita de la pui/curcan, unt, lapte integral, branzeturi grase. Alte alimente bogate in grasimi saturate sunt uleiul de cocos, de palmier si alte uleiuri tropicale.

Grasimile saturate sunt responsabile pentru cresterea nivelului colesterolului din sange si a riscului aparitiei unor boli coronariene. Din acest motiv se recomanda limitarea lor la maximum 10% din totalul kilocaloriilor consumate intr-o zi, adica la maximum 20 de grame pe zi pentru femei si 24 de grame pe zi pentru barbati.

Grasimile hidrogenate, acizii grasi trans (grasimi nesaturate trans) fac parte din clasa grasimilor nesaturate, dar „rele”. Se formeaza adesea in timpul procesarii industriale a alimentelor, cand unele grasimi sufera procesul denumit hidrogenare, prin care li se modifica structura chimica.

Grasimile nesaturate trans cresc colesterolul total, LDL-colesterolul si scad HDL-colesterolul. De obicei se prescurteaza si sunt trecute pe etichetele alimentelor care le contin ca TFA.

Colesterol marit (LDL). Factori de risc

Urmatorii factori pot creste riscul unei hipercolesterolemii:

  • dieta nesanatoasa – grasimile saturate, de origine animala (in special carnea rosie), dar si cele gasite in unele produse de patiserie sau biscuiti, pot creste nivelul colesterolului.
  • obezitatea – indice mare de masa corpoala
  • circumferinta taliei – peste 102 centimetri, la barbati, si peste 89 de centimetri, la femei
  • sedentarismul – creste riscurile, in timp ce sportul ajuta la cresterea colesterolului bun (HDL)
  • fumatul – deterioraza vasele de sange, facandu-le sa acumuleze depozite de grasime. De asemenea, fumatul poate scadea nivelul colesteroului bun
  • diabetul – nivelul ridicat de zahar din sange creste colesterolul rau si il scade pe cel bun

Dieta in cazul colesterolului marit (LDL)

Principala cauza a problemelor cu colesterolul o reprezinta alimentaţia nesanatoasa. Ca sa schimbati acest lucru, nu e nevoie de sacrificii exagerate. O alimentatie sanatoasa nu inseamna mancare fara gust sau regim strict. Nu trebuie sa renunţati la oua, smantana şi unt, ci doar sa aveti grija la cantitatea consumata, sa preparati mancarea sanatos şi sa folositi (unde e cazul) variantele degresate. Puteti sa mancati gustos si sa va mentineti greutatea si colesterolul in limite normale in acelasi timp, incercand sa respectati urmatoarele indicatii:

  • Consumati cat mai fructe si legume (mai ales proaspete, negatite), cereale integrale, produse pe care este scris un procent mic de grasimi;
  • Limitati aportul de grasimi din dieta, dar nu le eliminati complet;
  • Alegeti alimentele care contin grasimi nesaturate;
  • Folositi ulei de masline in loc de unt la prajire sau la salate;
  • Consumati carne de peste (somon, macrou) o data sau de doua ori pe saptamana, deoarece contine grasimi mononesaturate si acizi grasi Omega-3;
  • Reduceti consumul de bauturi racoritoare dulci (sucuri asa-zis naturale) si de sare (adaugati condimente pentru gust);
  • Beti alcool cu moderatie;
  • Mancati cat mai rar la restaurantele de tip „fast-food“

Asadar, pentru a avea un nivel optim de colesterol si o sanatate de fier incercati sa consumati mai putine alimente ce contin grasimi saturate, alcoolul trebuie consumat cu moderatie, incercati sa fiti activi fizic si sa nu deveniti supraponderali. Fumatul este un alt factor ce poate duce la cresterea cantitatii de colesterol din sange.

Un stil de viata echilibrat si o alimentatie sanatoasa sunt modurile prin care puteti avea o viata lunga si sanatoasa.

Sursa text: WebMD
Foto: Freepik.com